Соціально-психологічна адаптація здобувачів освіти до нових умов навчання

Психологічні особливості адаптаційного процесу здобувачів освіти 5 класу

У 5 класі змінюються умови навчання: з’являється класний керівник та вчителі з різних предметів. Цей період є досить сприятливим для адаптації школяра до нових умов навчання. Діти чекають змін на краще, бажають стати дорослішими, налагодити взаємини з учителями, робити так, щоб дорослі пишалися ними, були задоволені, «не засмучувались».

Основне новоутворення цього періоду — відкриття нового рівня самоусвідомлення, «Я-концепції»: бажання зрозуміти себе, свої здібності й особливості, свою схожість та відмінність від інших, свою унікальність і неповторність, формується система самооцінки. Це — найважливіший період для розвитку повноцінного спілкування

Основні фактори, які можуть викликати шкільну дезадаптацію:

  • неправильні методи виховання в сім’ї;

  • недоліки у підготовці дитини до школи, соціально-педагогічна занедбаність;

  • порушення системи стосунків у класі, у школі;

  • індивідуальні особливості психічного розвитку дитини (надмірна чутливість і підвищена збудливість нервової системи, соматична ослабленість, недостатній розвиток довільності пізнавальних процесів та ін.).

https://www.youtube.com/watch?v=oEsoyhyAauk

Психологічні особливості адаптаційного процесу здобувачів освіти 10 класу

Батьки, наполягаючи на престижному навчанні, не розуміють, чому їхня дитина стає похмурою, млявою, розгубленою, або, навпаки: дратівливою, агресивною чи зухвалою, злою тощо.

Річ у тім, що змінились критерії оцінювання, втрата звичного статусу в групі, зміна самооцінки, ставлення до себе. Відбувається різка зміна у сфері самосприйняття і самоусвідомлення. Це призводить до розвитку механізмів захисту, неадекватної, неконструктивної поведінки, виникнення афективних реакцій, депресії тощо. Тобто виникає проблема: соціально-психологічна дезадаптація, яка потребує уваги психолога і адекватних психокорекційних заходів, частіше індивідуальних.

Друга проблема — установка на продовження мораторію дитинства. Багато батьків саме тому бажають, щоб їхня дитина перейшла до десятого класу. Вони перед завершенням освіти та вступом до вищого навчального закладу, «дозволяють» дитинці «розслабитися»: провокують інтерес до всього, що не навчання і не робота-спорт: до спілкування (як у підлітків), досвід «дорослого життя» тощо.

Техніки самодопомоги в стресових ситуаціях, для зняття психоемоційного напруження

“Квітка та свічка” https://youtu.be/hVTqEEVUZaw

“Ледачий кіт” https://youtu.be/NHBEUdOaHg8

“Лимон” https://youtu.be/hguSKqCOJOM

“Черепашка” https://youtu.be/Ox_vERq7Gu4

“Пір’їна/статуя” https://youtu.be/nvT2vyWfa6I

https://youtu.be/-q4NeH6t7Iw

https://youtu.be/acY7OXhPJ1A

https://youtu.be/zdZj0aoTfX4

https://youtu.be/Z3lHzbW4eQ4
https://youtu.be/01vunKxw2wQ

https://youtu.be/hsh6_UfRekI

https://youtu.be/j8WivV4e2gA

https://youtu.be/4NjGc1QYur8

https://youtu.be/tQrNeTGYpkQ

https://youtu.be/BzF3w0bwqj8

https://youtu.be/G8SdLwKW1JA

https://youtube.com/shorts/beeAC-XSKeA?feature=share

https://youtu.be/XOaN3ybDxdI

https://youtu.be/qafJxcwFRto

https://youtu.be/61P3zRncyGE

https://youtu.be/a7HkrcSq518

https://youtu.be/2-m44m1joYk

https://youtu.be/v4kpiJz6nL4