Психологічні особливості адаптаційного процесу здобувачів освіти 5 класу
У 5 класі змінюються умови навчання: з’являється класний керівник та вчителі з різних предметів. Цей період є досить сприятливим для адаптації школяра до нових умов навчання. Діти чекають змін на краще, бажають стати дорослішими, налагодити взаємини з учителями, робити так, щоб дорослі пишалися ними, були задоволені, «не засмучувались».
Основне новоутворення цього періоду — відкриття нового рівня самоусвідомлення, «Я-концепції»: бажання зрозуміти себе, свої здібності й особливості, свою схожість та відмінність від інших, свою унікальність і неповторність, формується система самооцінки. Це — найважливіший період для розвитку повноцінного спілкування
Основні фактори, які можуть викликати шкільну дезадаптацію:
-
неправильні методи виховання в сім’ї;
-
недоліки у підготовці дитини до школи, соціально-педагогічна занедбаність;
-
порушення системи стосунків у класі, у школі;
-
індивідуальні особливості психічного розвитку дитини (надмірна чутливість і підвищена збудливість нервової системи, соматична ослабленість, недостатній розвиток довільності пізнавальних процесів та ін.).
https://www.youtube.com/watch?v=oEsoyhyAauk
Психологічні особливості адаптаційного процесу здобувачів освіти 10 класу
Батьки, наполягаючи на престижному навчанні, не розуміють, чому їхня дитина стає похмурою, млявою, розгубленою, або, навпаки: дратівливою, агресивною чи зухвалою, злою тощо.
Річ у тім, що змінились критерії оцінювання, втрата звичного статусу в групі, зміна самооцінки, ставлення до себе. Відбувається різка зміна у сфері самосприйняття і самоусвідомлення. Це призводить до розвитку механізмів захисту, неадекватної, неконструктивної поведінки, виникнення афективних реакцій, депресії тощо. Тобто виникає проблема: соціально-психологічна дезадаптація, яка потребує уваги психолога і адекватних психокорекційних заходів, частіше індивідуальних.
Друга проблема — установка на продовження мораторію дитинства. Багато батьків саме тому бажають, щоб їхня дитина перейшла до десятого класу. Вони перед завершенням освіти та вступом до вищого навчального закладу, «дозволяють» дитинці «розслабитися»: провокують інтерес до всього, що не навчання і не робота-спорт: до спілкування (як у підлітків), досвід «дорослого життя» тощо.
Техніки самодопомоги в стресових ситуаціях, для зняття психоемоційного напруження
“Квітка та свічка” https://youtu.be/hVTqEEVUZaw
“Ледачий кіт” https://youtu.be/NHBEUdOaHg8
“Лимон” https://youtu.be/hguSKqCOJOM
“Черепашка” https://youtu.be/Ox_vERq7Gu4
“Пір’їна/статуя” https://youtu.be/nvT2vyWfa6I
https://youtu.be/Z3lHzbW4eQ4
https://youtu.be/01vunKxw2wQ